Tijden veranderen

Tijden veranderen en auteurs zullen zelf  meer aandacht moeten besteden aan hun marketing, hun aanwezigheid op sociale media en initiatieven moeten ondernemen om zelf ook hun boek te promoten. De tijd dat uitsluitend de uitgeverij voor alle promotie zorgde is definitief voorbij. Vroeger hadden we de geschreven pers en boekrubrieken op televisie waarbij het volstond om over de juiste contacten te beschikken, maar dat is voorbijgestreefd. Papieren kranten worden nog nauwelijks gelezen en voor TV-makers is een boekenpraatje te duur geworden. Naast specifieke boekenbeurzen, zijn Internet en sociale media de belangrijke plaats om promotie te maken, en dat laatste is iets waar jij vrij toegang tot hebt.

We hebben vastgesteld dat sommige auteurs zeer actief bezig zijn met sociale media zoals Facebook en Twitter, anderen veel minder of zelfs niet. Nochtans, als lezers iets te weten willen komen over een auteur of een boek, zullen ze dat via Internet opzoeken. Het is dus uitermate belangrijk om actief te zijn op het Net. De meeste uitgeverijen beoordelen nu reeds auteurs op hun aanwezigheid op sociale media. Een goed boek geschreven hebben is één zaak, het onder de aandacht van een lezerspubliek te krijgen een andere.

We plannen in de toekomst een korte eLearning te creëren om uit te leggen hoe je als auteur makkelijk met Faceboek en Twitter werkt.